The Guest house

This being human is a guest house
Every morning a new arrival

A joy, a depression, a meanness,
some momentary awareness comes
as an unexpected visitor

Welcome and entertain them all!
Even if they are a crowd of sorrows,
who violently sweep your house
empty of its furniture,
still, treat each guest honorably
He may be clearing you out
for some new delight

The dark thought, the shame, the malice
meet them at the door laughing and invite them in

Be grateful for whatever comes
because each has been sent
as a guide from beyond

— Rumi,
oversat af Coleman Barks

Tør du nulstille dig selv, inden året løber ud?

 Det der skaber mest frustration er, når vi føler os låst fast i nogle billeder og kasser af verden som ikke understøtter vores trivsel. Måske føler vi til og med også, at andre har låst os fast i et billede som vi slet ikke genkender. Disse sidste dage på året, er en kærkommen lejlighed, til at udfordre dette verdensbillede. At se med nye øjne. Bare for en stund. Jeg ved det for nogle, er en meget provokerende tanke. Måske har dit sind allerede kategoriseret denne opfordring som noget ”new age pjat”. Men måske kan dette billede hjælpe dig på vej:

Tænk på at vi alle har hver vores egen indre skabelon, som vi bruger til, at sætter ned over alle de oplevelser, vi kommer ud for i løbet af dagen. Tænk så på skabelonen som noget der var engang eller som en drøm om noget, der endnu ikke har været. Forestil dig, at du kan slette alt hvad du ved om verden og dig selv, bare et ganske kort øjeblik. Og forestil dig så hvordan det ville være at kigge ud på verden og på dig selv, med et helt nyt, frisk åbent sind, som så du alt for første gang. Ville du kunne tillade dig selv den frihed, der kunne være ved at nulstille dig selv og helt fjerne skabelonen, og se på alt omkring dig med helt nye øjne?

Træk vejret ind i denne nye verden et par gange. Vend gerne dit ydre blik opad mod trækronerne og himlen mens du samtidigt vender dit indre blik mod dig selv. Betragt dig selv og dine relationer med et helt åbent, nyt og nysgerrigt sind. Bare prøv et øjeblik og se, hvad der dukker op. Læg speciel mærke til, om du kan se tingene som de er, eller om der er en impuls, til at forandre det, henimod det du gerne vil ha der skal være. Gør dette, mens du skanner igennem dit indre fotoalbum af relationer. Se kun det som er! Ikke mere, ikke mindre.

Måske dukker der en længsel op, i forhold til en bestemt relation. En længsel, som der ikke er plads til at give udtryk for i den orden som din indre skabelon skaber i dine erindringer. Skriv denne længsel ned på en side i din notes bog, som har overskriften ”Husk i 2018”.

Det er bare en lille leg. Dine erindringer vil altid være med dig, men de behøver bare ikke altid at fylde det hele.

Godt nytår!

Julearketyperne

Hvem bliver du til i julen? Julen får de mest rendyrkede arketyper frem i os. Arketyperne er nøglen til vores indre kraftcenter og intuition. Uden at vi egentlig lægger særlig meget mærke til det, giver de os lynhurtige pejlinger, gennem adfærd, tanker og følelser, omkring en aktuel situation, hvor der er noget på spil. Arketyperne er en måde at holde styr på vores kaotiske verden. Som oftest er de positive, men det sker også, ikke mindst ved juletid, at arketyperne trækker os rundt i manegen, på en måde som er opslugende og dræner os for energi, og efterlader os triste og frustrerede.

Måske er du træt af den jule type du er blevet til?
Er du mon typen, der påtager dig alle opgaverne, og føler at hvis ikke du gør noget, er der ingen der gør det? Eller er du typen, der har travlt med at få afsluttet året med “rent” skrivebord på arbejdet, og overlader juleplanlægning til din partner? Måske insisterer du på, at nogle helt bestemte juletraditioner bliver holdt i hævd? Bliver du ved julebordet den grænsesøgende ”Rasmus modsat”, eller bliver du til et offer for andres stemninger og behov? Måske bliver du den store “pleaser”, der skal sørge for, at alle har det godt, og at der ikke opstår konflikter? Det kan også være, at du ikke har så meget lyst til julen, med alle dens sociale forpligtelser, og mest af alt drømmer om, at få den overstået eller springe den helt over.

Ved at bevidstgøre dette kraftcenter, som arketyperne er en del af, får vi tilført nye muligheder for at agere anderledes, og måske mere hensigtsmæssigt i mange situationer. Ved at blive bevidste om de spejlinger og prædikater vi sætter på hinanden, kan vi få en langt større forståelse for vores sande jeg.

Det første skridt på denne rejse kunne handle om at give dig selv tilladelse til –

– at fejre julen på en måde, der støtter op om dine værdier og prioriteter.
– at ikke bekymre dig om, at gøre tingene perfekte, eller ikke altid skulle møde andre folks forventninger.
– at nyde at være en del af et fællesskab gennem at lave aftaler, og samtidig også nyde at ikke at skulle noget.
– at holde fred med, alt det mindre gode der skete i år.
– at have en afdæmpet jul, hvis det er det der føles rigtigt for dig.
– at føle som du føler, også selv om det falder udenfor rammen af den gode julestemning.
– at nyde mulighed for at bare være.

Jeg ønsker dig og dine en glædelig jul!

Den indre og ydre kærlighed

Det siges at størst og stærkest af alt er kærligheden. Men kærligheden er også den, der skaber mest uro i vores liv. Ikke mindst i denne tid på året, hvor julen i den grad står, som symbol på den ubetingede kærlighed: Kærlighed uanset hvad der sker. Betydningen er let at forstå, men at arbejde med fænomenet kan være noget af udfordring.
Juleaften er blevet kaldt den eneste tilbagevendende religiøse oplevelse, hvor vi år efter år, bliver mindet om, hvordan det burde være. I julen forsamles familien, og er man sammen med sin barndoms familie, bringes alle mulige stemninger op, der har dybe rødder tilbage fra dengang, vi var børn. På godt og ondt.
Der er en lærerig symbolik i julens ydre små og store dramaer i forhold til vores indre drama: forventningen om den ideelle jul, hvor alt kan rummes og accepteres gennem ubetingede kærlighed, på den ene side, og så de træk i os selv, som vi er mindre stolte af, på den anden side. Hvor rummeligheden ikke rigtig slog til og kærligheden føles langt væk. Men kærligheden har både en ydre og en indre kilde. Den ydre kærlighed er forbundet med vores ydre identitet eller personlighed. Personligheden, har til formål at sørge for, at vores følelsesmæssige behov bliver opfyldt. Meget af vores identitet er netop bundet op på denne ydre kærlighed og dens behov for tillid, tryghed og intimitet. Personligheden kan også meget resolut lukke af for kærligheden, når vi ikke føler os trygge længere. Den indre kærlighed, derimod, hænger sammen med vores dybeste indre identitet eller væren. Denne indre identitet er netop kendetegnet ved at bære betingelsesløs, ufordømmende og accepterende. Men nøglen til det betingelsesløse, til rummeligheden og accepten, ligger i den måde vores dybe identitet omfatter og inkludere vores personlighed, præcis som den er. Når vi tør stå ved de sider af os, som er vrede, fordømmende, behovsfyldte og selviske vil vi kunne påskønne de samme menneskelige egenskaber i andre. Når vores dybe indre identitet, rummer den ydre identitet sker der forandringer og vi vil blandt andet kunne opstille passende grænser for mennesker i vores liv på en sund måde, i stedet for i afmagt og undgåelse.
Så den ubetingede kærlighed opstår af sig selv, når vi acceptere alle vore følelser og elsker alle sider af os selv, også dem der ikke udviser ubetinget kærlighed.
Måske er julens også en vigtig påmindelse om den ultimative lektie som vi alle skal lære, nemlig hvordan vi kan elske lidt mere ubetinget og ad den vej blive lidt mere rummelig. Et lille skridt i den retning, ville være, at påskønne vores egen medfødte menneskelighed.

Mænd og mindfulness

Hvordan kan det være, at det overvejende er kvinder, der er tiltrukket af mindfulness? Er det fordi vores mandehjerner i tusindvis af år, har været indstillet til netop at passe på, ikke at blive for sårbare, og at mindfulness udfordre os, ved netop at åbne op for vores sårbarhed? Eller er det fordi det ofte bliver serveret i et meget feminint sprog som f.eks at skulle se på sig selv med “varme” “ømhed” og “venlighed”? Det virker som om, vores hjerne endnu ikke har set virkeligheden i øjnene og stadig reagerer på sårbarhed som en trussel. Problemet er, at det holder os mænd væk fra at udvikle os. Men det er heldigvis ved at ændre sig. Flere mænd er begyndt at se fordelene ved at integrere mindfulness i sin dagligdag.

Så kære mand: her er fem aspekter på mindfulness, som måske kan gøre dig mere interesseret

Intelligens
Den følelsesmæssig intelligens er efterhånden efterspurgt mange steder i mandeverdenen: på ledelsesgangen, på arbejdspladsen, i børneopdragelsen, i udviklingen af nære og tætte relationer, samt som en forudsætning for god mental sundhed. Men hvad sker der, hvis vi lukker for vores følelser og sårbarhed? Der sker det, at vi også kommer til at lukke af, for vores vigtigste beslutningstager i vores krop, nemlig vores følelser. Vores krop signalerer det meste af tiden, gennem billeder og emotioner om vores indre tilstand. Mindfulness lærer os, hvordan man kan få adgang til disse følelser på en sådan måde, at de kan blive vores største læremester. Det er vigtigt, ikke mindst for os mænd, at vi en gang imellem, også tør læne os ind, i os selv og stole på det budskab som kroppen formidler til os. Ikke mindst for at udvikle modet, til at omfavne vores sårbarhed.

Selvtillid
Vi kan godt li, at føle at træning giver resultater. Det giver selvtillid at mærke, at jo mere jeg træner, jo bedre bliver jeg. Via mindfulness kan vi lære at opleve mere tillid gennem focus, engagement, følelsesmæssig intelligens og nærvær. Når vi får etableret en mindfulness praksis, begynder der at ske ændringer. Vi begynder at indse, at mindfulness handler om langt mere end focus, følelser og effektivitet: det handler om at få indblik i, hvem vi i virkelig er, og hvordan det føles at være til som mand.

Rollemodeller
Som i alle andre ”sportsgrene” er der brug for gode rollemodeller. Derfor kan det være vigtigt, at finde en mandlig mindfulness rollemodel der appellere til lige netop dig. Min erfaring siger mig, at der er meget der skal passe sammen: f.eks pædagogisk stil, sprog og stemmeføring. Man kan søge sine rollemodeller blandt mindfulness instruktører, psykoterapeuter, coaches eller spirituelle mentorer. Det kan være dem der skriver bøger (som Jon Kabat-Zin), laver kurser (som Henning Daverne), laver youtube (som Jack Kornfield) eller drop-in meditationer (som Stephan Pende). Og så er der alle os der tilbyder psykoterapi.

Type af mindfulness
Der er mange slags mindfulness. Du skal finde ud af, om du er til det stillesiddende meditative eller du foretrækker en mere aktive form for mindfulness træning, såsom f.eks yoga eller Tai Chi. Måske vil du bare gerne være mere tilstede i det du gør i din hverdag, f.eks når du laver mad, snakker med dine børn eller løber en tur.

Udstyr
Der er ikke noget bedre, end at ha de rette udstyr. Et af tidens hotteste emner inden for både populær- og fagpsykologien er personlige hjernemålere. Det er udstyr, der gør at du kan få et glimt af, hvad der foregår i din hjerne f.eks når du meditere og dyrker mindfulness. Med hjernetrænings udstyr kan du altså få nogle mål på hvor afslappet eller koncentreret du er lige nu, direkte på din smartphone.

Så hvorfor ikke starte allerede med det samme?

Jeg ønsker dig god mindfull weekend!

Henrik

Kære mand, læs her!

Alle ved at vi mænd kan få det rigtig dårligt, når vi er syge. Heldigvis kan de fleste af os grine lidt af os selv, i forhold til den mandestereotyp. Men der er noget, der kan være langt mere skræmmende, og sårbart at tale om, for os mænd end virusangreb. Måske kan du nikke genkendende til flere af følgende karakteristika:
På ydersiden kan det måske se sådan her ud:
– Du er midt i livet
– Du har været i et fast parforhold gennem mange år
– Du har velfungerende børn
– Du har et arbejde som du er meget engageret i og derfor bruger meget tid på
– Du dyrker din sport og er glad for at ha en krop der klarer dine sportslige ambitioner
– Du er engageret i projekter i familien
– Du har et socialt netværk

Men på indersiden er der alligevel noget du kæmper med og som du savner:
– Du er sjældent rigtig glad og tilfreds
– Du savner lidenskab og nærhed
– Du har ofte svært ved at afgøre hvad du synes om
– Du undviger ofte konflikter, ved at indgå kompromiser for husfredens skyld
– Du har svært ved at finde ro indeni, for dit sind er ofte optaget af, det der skete på arbejdet eller er bekymret for det der venter dig forude
– Du savner mening med det hele

Alle disse beskrivelser, kommer fra et eller flere tidspunkter, i mit eget liv. Jeg kan specielt huske fornemmelsen af, ikke at være det, jeg selv mente jeg burde være. Det gav en følelse af falskhed og frustration.

Desværre sker det her for mange mænd. Konsekvensen bliver, at vi lukker os, om væsentlige sider af os selv, ikke mindst omkring vår sårbarhed, for at afholde andre, fra at opdage, at vi ikke er det, vi lader som om. Oveni det hele, følger der en stor ensomhed i, ikke at kunne dele det med andre.

Det kræver mod at erkende, og vågne op til, at ens selvbillede og rolle ikke er i overensstemmelse med den indre virkelighed.

Nikker du genkendende? Så kære mand:
Er du parat til forandring? Ring eller skriv til mig for at høre hvordan.

Kan Facebook hjælpe dig med at blive klogere på dig selv?

Kan Facebook hjælpe dig med at blive klogere på dig selv? Eller ender det, som det så ofte er fremført med, at vores Facebook aktiviteter, får en negativ indflydelse på vores mentale velbefindende? Problemet med Facebook, og andre sociale medier, er at vores synsfelt er kraftigt begrænset. Vi ser et skønt billede eller tekst af en samhørighed eller fællesskab, og lynhurtigt skaber vi et billede i vores bevidsthed. Det komplette billede er således kraftigt forvrænget af vores egne behov, længsler og erfaringer.

Men selv om de fleste nok anser sig for at kunne se udover denne kunstige forvrængede virkelighed, er det nok de færreste, der helt kan se sig fri for at blive påvirket. For underbevidsthedens sprog er netop følelser/emotioner og billeder, hvilket tilfældigvis er Facebooks specialitet. Men ved at være opmærksomme på vores følelser og stemninger, både de positive og negative, kan vi heldigvis i det fleste tilfælde, ha tilstrækkelig med modstandskraft og kritisk tænkning omkring det forvrængede billede vi oplever. Men pludselig kan en historie eller et billede falde ind i et sted i os, hvor der er et underskud, og hvor der er så meget på spil at vi ikke kan modstå presset.

Det sidste skete for mig for et par dage side på Facebook. Jeg læste en besked som udløste både frygt og mismod. Over de næste par dage, forfulgte tanken mig igen og igen. Jo dybere jeg gik ind i historien, jo mere bekymret blev jeg. Dette gentog sig dag ud og dag ind. Tanken og historien var insisterende, og krævede konsekvens og handling. Historien klæbede til mig. Det gik efterhånden op for mig, at det var den samme historie der kørte i ring og hele tiden insisterede på at blive genfortalt og gentænkt. Samtidig blev jeg mere og mere mismodig. Jeg besluttede mig for at give slip på historien og kigge mig selv i øjnene. Jeg gav mig selv mere reflektionstid, og begyndte at nedskrive mine tanker og erfaringer.

Det der gjorde en forskel var, da jeg begyndte at se mig selv fra afstand med nysgerrighed og venlighed. En nysgerrighed på mit jeg’s krumspring og kontrol strategier. I frygt for at miste (for det var det min historie endte med at få mig til at føle) skabte jeg en verden for mig selv, der var kraftigt forenklet, fuld af fordømmelser og vrede, og med en lukkethed og uvilje til at se tingene anderledes. Så snart jeg kunne ændre perspektivet, bare en anelse, kunne jeg få øje på den del af mig der var bange. Med det skete et skift, fra at hele mig var bange, til at det kun handlede om en lille del af mig. Næste gang historien insisterende bankede på, var det noget nemmere, at bringe klarhed ind i systemet for modstanden i historien var nu allerede mindre.

Hvis vi kun lader os lede, af vores sinds insisterende tanker, bliver vi gang på gang ledt på vildspor. Ved at stoppe historien, giver det andre muligheder. Fokus skal drejes fra den ydre til den indre verden, for at afdække, mærke og sætte ord på de følelser der måtte være. Ved at pege lyskeglen indad, på det sted som yder modstand, og turde udforske det, kan der komme lys på, hvad der er på spil.

Man kan ha en indre dialog med den del af en som kæmper ved f.eks at spørge: Hvad ønsker du af mig? Hvad er du såret over? Hvad forhindrer du mig i at gøre? Hvad får du mig til at fortsætte med?

Når vi møder disse indre konflikter som holder os fast, f.eks sat i gang af historierne på de sociale medier, møder vi sider af os, som ikke er kompatible med vores jeg, og hvor sindet reagerer med uhensigtsmæssige strategier, som er langt fra, hvad vi egentlig ønsker os. Hvis vi giver os selv tålmodighed og venlighed, er der mulighed for at vi kan observere og bruge vores reaktionsmønster aktivt, til at blive klogere på os selv. Og ikke mindst at  kunne vokse som menneske, ved at finde nye åbninger hvor lyset kan trænge ind.

Om væren

Når mørket griber os om hjertet, og truer med at sluge os, så er der et sted inden i os, som ikke lader sig påvirke af stormvejret omkring os. Dette sted er vores dybeste identitet. Vores værenskerne.

Men vi lever i en tid, hvor folk sjældent hverken anerkender eller plejer, deres dybeste liv og natur. Kender man ikke til denne del af vores dybeste eksistens, kan man let fare vild og fortabe sig i intellektuelle ideer og opgaver, det følelsesmæssige liv eller bare af livets daglige opretholdelse. Selv om det er nok så vigtige omdrejningspunkter for os, så er de stadig kun en del, af den menneskelige natur. Kontakt med vores dybeste identitet, gør det muligt for os, at få kontakt med væren, selvkærlighed, mening, vilje og intention.

Men for at få et forhold til dette sted, kræves det først og fremmest, at vi lægge mærke til, hvad der driver os i det daglige. Er vores intention styret af kontrol, ender vi ofte i vrede, undvigelser og modstand. Resultatet bliver at vi lukker vores hjerte for os selv og hinanden, da vi derved bliver afskåret fra vores væren. Hvis vores intention i stedet, er drevet af åbenhed, og velvilje til at se på os selv, og omverden fra et højere sted, åbner vi os til vores væren. At forbinde sig til disse højere bevidsthedslag, er ikke altid nemt. Udfordringen er ikke blot at vide af, at vores væren altid er tilgængelig, men også at lære de kontrollerende mekanismer, der forhindrer os i, at nå ind til vores dybeste del af vores egen identitet.

Om delpersonligheder

” Lewis Carroll

Forskellige situationer kræver forskelligt af os i det sociale liv. Uden at vi er særligt bevidste om det, trækker vi hele tiden på forskellige delpersonligheder, der hver har en historie at fortælle og fortolker livet forskelligt. Alle delpersonligheder har en positiv mission i vores liv, nemlig at passe på os og se til at vores behov bliver dækket. De har arbejdet for os siden vi var børn, hvor opbygningen af personligheden, hjalp os til at overleve i vores livssituation.

Det er dog ikke altid, at der er harmoni mellem disse delpersonligheder. Det sker at dele af os, får så meget magt over os, at det skaber en følelsesmæssig fiksering. En delpersonlighed kan nemlig kræve opmærksomhed ved at insistere på at provokere, reagere og blive hørt f.eks med vrede. Delpersonlighederne kan også være i konflikt med hinanden. For eksempel, en risikovillighed del, kan være i strid med en, der søger tryghed; en social del kan kæmpe med en delpersonlighed der er bange for engagement; en del der har hårdt brug for at modtage anerkendelse kan kollidere med en, der ønsker at sige tingene uden omsvøb. Meget af vores angst, depression og vrede, og faktisk også vores daglige stemninger og ambivalens, kan spores til sådanne konflikter mellem delpersonligheder. For at arbejde med disse følelsesmæssige sår, kræves tålmodighed. Et af de første skridt, er en delvis adskillelse ved at ændre identificeringen fra “Jeg er vred” til “en del af mig er vred”.

Den vanskelige del, når man arbejder med at transformere delpersonligheder er at øge tolerancen og samarbejdet, ikke blot fra de dominerende, men også fra de undertrykte delpersonligheder. Den dominerende skal gøre plads, så begge kan finde en forvandling, der er mere fleksibel og fredfyldt. Denne rejse kan tage et stykke tid, men vil ofte blive ledsaget af uvurderlige indsigter, frigjorte ressourcer og et mere harmonisk indre liv.

Om selvempati

Der bliver talt meget om værdien af en selv-empatisk holdning til sig selv. Selv-empati indebære blandt andet, at kunne være en beroligende støtte for sig selv, gennem at være med følelser som angst, skam, frygt, afmagt eller tab. Også selv når sådanne følelser, er et resultat af selv-kritik og vrede indre dialoger.

Men det kan være svært, at starte med at være selv-empatisk, fordi det kan åbne for gamle sår eller forstyrre vante forestillinger, om måden at være i verden på. F.eks kan selv-empati opleves som truende, til en indre dialog, der er baseret på “pisk og gulerod”, og som benægter behovet for medfølelse overfor sig selv. I vores vestlige kultur har meget få af os, fået redskaber til at tolerere vores egne vanskelige følelser. At pludselig skulle forholde sig indadvendt til svære følelser, kan let opleves som værende egoistisk, selvoptaget, eller til og med som et svaghedstegn.

At indgå i et self-empatisk forhold med os selv, kræver mod til at omfavne det, der måtte dukke op uden at flygte fra det. Selv-empati er speciel effektiv til håndtering af vrede og de negative følelser der ligger bag. Med den usunde vrede, reagerer vi før vi tænker eller mærker, hvor vi er henne. Med selv-empati, giver vi os selv pausen til, at blive bevidst om den indre balance; til at søge forståelse for situationen; til at skabe overskud og overbærenhed. Dette bliver derfor en vigtig del af den sunde vrede. Så vi kan AGERE i stedet for at REAGERE. Og bygge op – både os selv og andre.